onsdag 20 juli 2011

rospigg

Posted by Picasa

4 kommentarer:

guenter sa...

min utsikt mot berget när jag tronar enskild i min kombinerade vedbod - utedass med TC och producerar torvmullsblandad gödsel för mina bärbuskar i doften av staplad tall- och enbusk - ved. (Används undantagsvis när tömningen av septictanken har fördröjts.
Jost Herholz

Gröntärskönt sa...

Hörde på radio, att man ska gödsla "matväxterna" enbart fram till en månad före skörd (om jag minns rätt), vad gäller dynga från djurriket. Orsaken till denna karantän är förstås att gödseln ska hinna omvandlas, innan vi äter frukterna.

Mvh
IN

guenter sa...

tack för nyttig påminnelse, Ingvar!
Mina utsökta mormorshallon och krusbären var gödslade hade gödslats just så. Det är långt till nästa bärsäsong. Hinner tömma TCi vedbon och mylla ner inför tyvärr snart förestående försäljning.
Jost Herholz

guenter sa...

här i Löknäsområdet på Vindö visar sig ibland en älg i närheten av vårt ställe "Ekholken". Såg den senast på försommaren från köksfönstret uppe i vårt berg. Den uppenbarar sig också nu på sensommaren, aug. 2011 med djupa klöverspår i sandstranden mot Vämlingen, där vi tar morgon- och kvällsdopp i ännu 19 C +.
Jost Herholz